Undertaksmontör

Undertaksmontör är ett yrke inom bygg och anläggning. Som undertaksmontör monterar du undertak inomhus i olika typer av fastigheter - som t ex skolor, sjukhus och kontor. Det är vanligt att jobba en 3-4 meter över golvet med undertak men det kan också vara 20 meter upp, som vid ljuddämpning av en industrihall eller montering av undertak i en tunnelbana.

Det är ett omväxlande inomhusjobb eftersom både arbetsplatser och olika typer av undertaksmaterial kan variera. Undertaken är idag oftast lätta att hantera men det förekommer även tyngre arbetsmoment. Som undertaksmontör kommer du sent in i byggprocessen.

Många gånger får du som undertaksmontör ta fantasin till hjälp och se det som en utmaning att dölja rör och lufttrummor. Det finns hjälpmedel som underlättar borrning och fästning av bärverk samt tunga lyft.

Ofta arbetar man två eller tre i lag. Yrket är omväxlande, då du får jobba med många olika typer av undertak, och du har stor frihet i jobbet.

Om undertak

Undertak är ett funktionellt, estetiskt, praktiskt och flexibelt sätt att utforma innertakslösningar för olika typer av rum och lokaler i t ex kontor, bostadsfastigheter, restauranger och industrier.

Undertak fungerar också som ljud- och värmeisolering och kan förbättra rummets akustik samt rummets utseende beroende på typ av material och hur det monteras. Det är inte ovanligt att undertak väljs för att dölja installationer som ledningar, rör och ventilationssystem.

Traditionella undertak består av ett bärverk med skivor av pressad mineralull eller kassetter och paneler av aluminium. Uppsättning av elskenor ingår också i arbetet. Ett snyggt undertak höjer hela rummets utseende.

Utbildning

På gymnasiet finns utbildningen Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning husbyggnad.

Det finns även andra sätt att bli undertaksmontör. Din kommande arbetsgivare kan t ex erbjuda dig möjlighet till vidareutbildning.

Undertaksföretagen erbjuder även sina medlemsföretag utbildning för undertaksmontörer som en del i medlemsföretagets möjlighet att erhålla auktorisationen Säkert undertak.

Kvalitet, säkerhet, kunskap och fackmannamässighet

För att skydda beställare av undertak från olika typer av fel ser vi på Undertaksföretagen att det är angeläget för oss som branschorganisation att kvalitetssäkra företag och ge beställare möjlighet att välja auktoriserade undertaksföretag framför andra anonyma aktörer i branschen. Det blir därför viktigt för dig som utbildad undertaksmontör att välja rätt arbetsgivare för att på bästa sätt trygga din framtid som undertaksmontör.