Så här gör du för ansöka om auktorisationen Säkert undertak.

Vad auktorisationen innebär för dig som undertaksentreprenör

För att kunna ansöka om att bli ett auktoriserat Säkert undertak-företag behöver du vara medlem i Undertaksföretagen.

Undertaksföretagen erbjuder sina medlemmar auktorisationen Säkert undertak, vilket borgar för hög kompetens och kvalitet på genomfört arbete samt en sund affärsmässig verksamhet.

När du beviljas auktorisationen Säkert undertak innebär det att ditt företag får en kvalitetsstämpel och många fördelar.

Som auktoriserat undertaksföretag får du en kraftfull yrkesidentitet som signalerar förtroende, kompetens och trygghet på marknaden.

- - -

Säkert undertak ersätter den tidigare auktorisationen från och med 1 januari 2019.

- - -

Generellt om ansökan av auktorisationen Säkert undertak

Du ansöker om auktorisationen hos Undertaksföretagen. Är du inte medlem ansöker du först om medlemskap.

Du måste uppfylla ett antal krav för att bli godkänd, vilket du kan läsa om i vårt regelverk.

• Ansök om auktorisationen via webbformuläret Säkert undertak.

Sänd de kompletterande intygen som erfordras till kansliet med e-post eller vanlig postgång.

• Eller så kan du ladda ner ansökningsblanketten ("Ansökan") och intygsförsäkran ("Försäkran"), se länkar i nedan lathund.

I Försäkran markerar du bl a vilka intyg du avser att bifoga ansökan. Se till att dessa intyg läggs till när du mejlar eller postar Ansökan och Försäkran.

Webbformuläret alternativt dokumentet ("Försäkran") hjälper dig igenom de olika kriterier som behöver fastställas för att du ska kunna bli beviljad auktorisationen Säkert undertak.

- - -

För att erhålla auktorisationen från och med den 1 januari 2021 ska ansökan ha inkommit till kansliet senast den 31 december 2020.

LATHUND

Så här gör du

• Fyll i webbformuläret Säkert undertak.

Ansök om Säkert undertak här!

• Komplettera med de intyg, som du i webbformuläret angett att du bifogar:

• Intyg på genomförd utbildning med för- och efternamn, utbildning och lärosäte samt datum för genomförd utbildning
      • Registreringsbevis
      • F-skattesedel
      • Kvalitetsledningssystem
      • Miljöpolicy
      • Arbetsmiljöpolicy
      • SKV 4820
      • Företagsförsäkringsbrev
      • Uppförandepolicy (endast för de företag som inte är medlemmar i Byggföretagen)

• Alternativt kan du istället välja att spara ner nedan dokument, fylla i dem och sända oss dem:

1. Ansökan
    2. Försäkran

Dokumenten finns även att hämta under länken Dokument:
    => www.undertaksforeningen.se/dokument

• Fyll i dokumenten Ansökan och Försäkran (i Word eller för hand).

• Komplettera med de intyg, som du i dokumentet Försäkran kryssat i att du bifogar.

• När det gäller blanketten SKV 4820:

Klicka på bilderna för att se dem i större format:

1.

Logga in på Skatteverkets Mina Sidor: Skatteverket.se

Klicka på knappen Företagsinformation:

2.

Ladda ner filen genom att klicka på markerad länk:

3.

När du klickar på den nedladdade filen för att öppna den får du i regel nedan felmeddelande:

4.

Öppna istället Adobe Acrobat-programmet först och sedan filen via programmet. Då kommer du att kunna se den av Skatteverket ifyllda filen.

Mejla den till kansli@undertaksforetagen.se.

Alternativt kan du sända blanketten med post till:
        Undertaksföretagen
        Sankt Eriksgatan 63 A
        112 34 Stockholm

• Det är behörig firmatecknare som fyller i webbformuläret eller undertecknar dokumenten Ansökan och Försäkran.

• Sänd dokumentationen till:

Undertaksföretagen, St Eriksg 63 A, 112 34 Stockholm

För att snabba på processen kan du även skanna in din dokumentation och mejla den till oss så snart den är klar till:

=> kansli@undertaksforetagen.se

Beslut

Handläggningstiden för en ansökan beräknas vara upp till fyra veckor. Om vi behöver få in kompletterande uppgifter kan handläggningstiden bli något längre. När ett beslut är fattat kommer du att meddelas via brev eller e-post.

Vid beviljande

Ditt företag ges vid beviljande ett kit med bl a logotyper att använda på brevpapper, mejlsignaturer, striping av bilar, tryck av arbetskläder, m m. Undertakstagen publicerar också en notis om beviljandet och uppdaterar den publika medlemsmatrikeln på sin webbplats. Du får även ett set med stora och små dekaler att fästa på företagsbilar, verktygslådor, m m. Vill du beställa fler dekaler gör du det här: Beställ dekaler

Frågor?

Gå gärna igenom de vanligaste frågorna här:

=> Vanliga frågor

Kontakta annars gärna kansli@undertaksforetagen.se om det är något du funderar över.

Snabblänkar:
- Vad Säkert undertak innebär
- Generell information om ansökan
- Lathund
- Så laddar du ner SKV 4820
- Beslut
- Beviljande
- Frågor

Kvalitet, säkerhet, kunskap och fackmannamässighet ger trygghet till beställare inom undertaksbranschen.

Säkert undertak

• Ger trygghet och tydlighet för kunden
  • Är en kvalitetsstämpel på företaget
  • Innebär att företaget har en dokumenterad erfarenhet av genomförda projekt
  • Uppdatering sker för vidmakthållande varje kalenderår
  • Ger företaget tillgång till unik kunskap och verktyg
  • Endast ett Säkert undertaksföretag har rätt att använda Säkert undertak-stämpeln som kännetecken.