På årsstämman den 18 mars valdes Peter Holmblad, Rönnmarks Undertak AB, in som ny styrelseordförande. Rönnmarks Undertak AB har varit medlem i föreningen i cirka 25 år. Peter tror att han har varit aktiv i styrelsearbetet sedan 2007. Vi passade på att ställa några frågor till honom.

Mycket har hänt under dessa år! Berätta!
Oj, massor! När jag började på Rönnmarks 1996 var vi ett litet bolag med ett fåtal anställda. Idag är jag ansvarig för 5 st medlemsföretag med verksamheter i Malmö, Göteborg och Stockholm.

När du tänker tillbaka på Rönnmarks utveckling genom åren, vad är du mest stolt över?
Att vi idag har bättre utvecklade processer för att kunna genomföra stora och komplexa entreprenader.

Vad är det bästa med Undertaksföretagen?
Tillhörigheten och alla härliga kollegor som vi ”snart” får träffa!

Hur har undertaksbranschen utvecklats sedan du började jobba med undertak, tycker du?
Branschen har blivit mer seriös. Det innebär bland annat mycket dokumentation på gott och ont. En konsolideringsvåg går dessutom genom branschen.

Vad ser du som viktiga fokusområden för föreningen de kommande åren?
Säkerställa att ”Säkert undertak” blir det självklara valet. Få föreningen att bli en större del av medlemmarnas bollplank. Närmare samarbete med branschens leverantörer. Bli en ”riktig” branschförening.

Vad ser du mest fram mot med det nya uppdraget som ordförande för Undertaksföretagen?
Att fortsätta bygga på den inslagna vägen, som vi påbörjade för 5 år sedan.

Vilka förändringar som skett under året tror du kommer att påverka undertaksbranschen mest framöver på kort och lång sikt?
2020 har onekligen varit ett annorlunda år för oss alla. På kort sikt har vi sett att en hel del projekt senarelagts eller kanske inte ens blir av. Små service-entreprenader har minskat tydligt. På längre sikt kommer kommersiella lokaler och kontor genomgå ett stålbad, där vi inte riktigt kan förutspå hur marknaden kommer se ut!

Vilka utmaningar ser du att branschen står inför?
Framför allt att vi har en sund konkurrenssituation med allt från sunda avtal, sunda anställningar till schyssta entreprenadförhållanden. Där vi kan vara en mycket mer aktiv part i den produktionsplanering, som jag idag tycker har fått stryka på foten för ”spara pengar-träsket”. "Spara pengar"-mentaliteten ger i slutändan dålig kvalitet, arbetsmiljö och ekonomi.

Vad gör du när du inte jobbar?
På vintrarna åker jag så mycket alpint som möjligt (brukar bli 25 - 30 skiddagar om året) och på somrarna flugfiskar och cyklar jag. Svenska fjällvärlden är en favorit - sommar som vinter.

Vad gör dig arg?
Inkompetens som döljs med en gapig framtoning.

Om du fick vara någon annan för en dag, vem skulle det vara?
Haha, Elon Musk kanske...

Vad är det mest galna/spännande/roliga du gjort i ditt liv?
Rest runt i Mongoliet under 2 veckor.

Vilken bok har du läst på sistone?
Patrioterna av Pascal Engman

Tack, Peter! Och varmt välkommen som ordförande!